Освітня програма
ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНА ПРОГРАМА
Першого рівня вищої освіти (бакалавр)
за спеціальністю А4 - Середня освіта (Фізична культура)
галузі знань А - Освіта
Освітня кваліфікація: бакалавр з середньої освіти (фізичної культури)
Спеціальні вимоги до зарахування:
Немає, зарахування проводиться на загальних умовах вступу.
Спеціальні положення (умови) про визнання попереднього навчання (формального, неформального, неофіційного):
Немає, зарахування проводиться на загальних умовах вступу.
Робоча (проектна) група:
Мороз Юрій Миколайович (гарант) - кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри фізичного виховання і психолого-педагогічних дисциплін Уманського НУ, доцент.
Чорнобаб Іван Федорович - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичного виховання і психолого-педагогічних дисциплін Уманського НУ, доцент.
Осадча Лариса Анатоліївна - кандидат психологічних наук, доцент кафедри фізичного виховання і психолого-педагогічних дисциплін Уманського НУ, доцент.
Залучені стейкголдери:
Носай Олександр Людвигович - вчитель фізичної культури КЗ «Уманський ліцей №2», вчитель вищої категорії, вчитель методист.
Сушкета Володимир Мусійович - вчитель фізичної культури КЗ «Іванівська гімназія», вчитель методист, Відмінник освіти.
Омельчук Іван Валерійович- студент 21-фв групи факультету лісового і садово-паркового господарства (здобувач вищої освіти), майстер спорту України з настільного тенісу.
Обсяг освітньої програми – 240 кредитів ЄКТС
Термін навчання – 3 роки і 10 місяців.
Придатність до працевлаштування:
Випускник програми відповідно до отриманої спеціальності здатний вирішувати професійні завдання та розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми в освітній сфері з фізичної культури, керуючись моральними принципами та засадами здорового способу життя, готового до самоорганізації власної професійної діяльності та подальшого саморозвитку.. Згідно з чинною редакцією Національного класифікатора України: Класифікатор професій (ДК 003:2010) та International Standard Classification of Occupations 2008 (ISCO-08) випускник може працевлаштуватися на посади з наступними професійними назвами робіт: (320) Вчитель загальноосвітнього навчального закладу; (2359.2) Керівник секції спортивного напряму; (3414) Фахівець із організації дозвілля; (3475) Інструктор з фізичної культури; (3340) Асистент вчителя; (232) Вчителі середніх навчальних закладів; (234) Вчителі спеціалізованих навчальних закладів;
(235) Інші професіонали в галузі навчання; (334) Інші фахівці в галузі освіти; (3475) Спортивні тренери, судді з виду спорту, інструктори-методисти та професійні спортсмени.
Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані практичні завдання у галузі середньої освіти, що передбачає застосування концептуальних методів освітніх наук, педагогіки, психології, теорії та методики фізичного виховання і характеризується комплексністю та невизначеністю умов організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.
Загальні компетентності (ЗК):
- Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства; усвідомлення цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідності його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
- Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, вести здоровий спосіб життя.
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
- Здатність спілкуватися іноземною мовою.
- Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
- Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
- Здатність узагальнювати основні категорії предметної області в контексті загальноісторичного процесу.
- Здатність працювати в команді та автономно.
Фахові компетентності спеціальності (ФК):
- Здатність до формування в учнів ключових і предметних компетентностей та здійснення міжпредметних зв’язків.
- Володіння основами цілепокладання, планування та проектування процесу навчання учнів.
- Здатність здійснювати об’єктивний контроль і оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.
- Здатність до пошуку ефективних шляхів мотивації дитини до саморозвитку (самовизначення, зацікавлення, усвідомленого ставлення до навчання).
- Здатність до забезпечення охорони життя й здоров'я учнів (зокрема з особливими потребами) в освітньому процесі та позаурочній діяльності.
- Здатність здійснювати виховання на уроках і в позакласній роботі, виконувати педагогічний супровід процесів соціалізації учнів та формування їхньої культури.
- Здатність до критичного аналізу, діагностики й корекції власної педагогічної діяльності, оцінки педагогічного досвіду.
- Здатність формувати в учнів предметні компетентності з фізичного виховання, медико-біологічних та психологічних основ і технологій розвитку рухових умінь і навичок та фізичних якостей, санітарно-гігієнічних основ діяльності у закладах загальної середньої освіти та спеціалізованої позашкільної (спортивної) освіти.
- Здатність аналізувати особливості сприйняття та засвоєння учнями навчальної інформації з метою прогнозу ефективності й корекції освітнього процесу з фізичного виховання.
- Здатність до опанування та використання педагогічних, медико-біологічних, інформаційних технологій для формування здорового способу життя, розвитку рухових умінь і навичок, розвитку фізичних (рухових) якостей учнів і самостійного розроблення методик і технологій для інтегрального гармонійного розвитку дитини.
- Здатність до аналізу, систематизації та оцінки педагогічного досвіду, до розроблення методик і технологій з метою розвитку рухових умінь і навичок учнів та їхніх фізичних (рухових) якостей на основі розуміння й застосування засад фізіології, морфології, біомеханіки; здійснення профілактики травматизму.
- Здатність складати робочі плани, конспекти практичних і теоретичних занять, фінансові документи для забезпечення освітнього процесу з фізичної культури в закладах загальної середньої та спеціалізованої (спортивної) освіти дітей та молоді.
- Здатність оволодівати базовими й новими видами фізкультурної діяльності, здійснювати пошук, аналіз і оцінку інформації, у т.ч. за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, необхідної для постановки і вирішення професійних завдань, професійного та особистісного розвитку.
- Здатність самостійно проводити навчальні заняття з фізичної культури з учнями в закладах середньої та професійної освіти, здійснювати позакласну спортивно-масову, організаційну та навчально-методичну фізкультурно-оздоровчу роботу.
- Здатність розвивати в учнів уміння й навички дій різних видів рухової активності, а також роботи в команді, взаєморозуміння та взаємодопомоги методами й засобами фізичного виховання.
Програмні результати навчання:
- Знає основні історичні етапи розвитку предметної області.
- Знає закономірності розвитку особистості, вікові особливості учнів, їхню психологію та специфіку сімейних стосунків.
- Знає та розуміє принципи, форми, сучасні методи, методичні прийоми навчання предмета в закладах загальної середньої освіти (рівень базової середньої освіти).
- Знає та розуміє особливості навчання різнорідних груп учнів, застосовує диференціацію навчання, організовує освітній процес з урахуванням особливих потреб учнів.
- Уміє оперувати базовими категоріями та поняттями спеціальності.
- Уміє використовувати інструменти демократичної правової держави у професійній та громадській діяльності.
- Уміє застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності.
- Добирає і застосовує сучасні освітні технології та методики для формування предметних компетентностей учнів і здійснює самоаналіз ефективності уроків.
- Володіє формами та методами виховання учнів на уроках і в позакласній роботі, уміє відстежувати динаміку особистісного розвитку дитини.
- Здатний проектувати психологічно безпечне й комфортне освітнє середовище, уміє виявляти булінг серед учнів та протидіяти йому, організовувати співпрацю учнів та комунікацію з їхніми батьками.
- Здатний цінувати різноманіття та мультикультурність, керуватися в педагогічній діяльності етичними нормами, принципами толерантності, діалогу й співробітництва.
- Усвідомлює цінність захисту незалежності, територіальної цілісності та демократичного устрою України.
- Знає та вміє застосовувати на практиці основні положення фізіології, біомеханіки, морфології, психології, анатомії для розвитку фізичних (рухових) якостей, формування рухових умінь і навичок.
- Знає і застосовує у практичній діяльності основні положення в галузі фізичної культури; володіє актуальними технологіями інтегрального гармонійного розвитку людини, технологіями контролю й корекції функціонального та психофізіологічного стану, засобами й методами управління станом людини.
- Знає закони й принципи, теорію й методику розвитку рухових умінь і навичок в базових видах рухової активності; правила профілактики травматизму та надання першої медичної допомоги.
- Знає закономірності розвитку фізичних (рухових) якостей у різних видах рухової активності; біологічні, соціальні, психологічні та інші фактори збереження здоров’я, а також біологічні, соціальні, психологічні й духовні чинники, що обумовлюють значущість професії фахівця в галузі фізичного виховання та спорту.
- Знає основні принципи користування сучасними інформаційними технологіями для вирішення професійних завдань; використовує засади природничо-наукових дисциплін у професійній діяльності.
- Знає види та форми методичної й організаційної роботи для проведення навчальної роботи в галузі фізичної культури в закладах середньої та професійної освіти, здійснення позакласної спортивно-масової, організаційної та навчально-методичної роботи.
- Володіє педагогічними, медико-біологічними, інформаційними технологіями для формування здорового способу життя, розвитку рухових умінь і навичок, розвитку фізичних (рухових) якостей у дітей і вміє самостійно розробляти методики й технології для інтегрального гармонійного розвитку дитини.
- Володіє руховими уміннями й навичками в обраному виді спорту на рівні кваліфікованого спортсмена, руховими навичками в базових видах спорту на рівні масових розрядів; удосконалює руховий арсенал шляхом формування рухових умінь і навичок в інших видах спорту.
- Уміє самостійно проводити навчальні заняття з фізичної культури з дітьми дошкільного віку та учнями в закладах дошкільної, середньої та професійної освіти, здійснювати позакласну фізкультурно-оздоровчу і спортивно-масову роботу (зокрема зі спортивного туризму й орієнтування).
- Володіє базовими й новими видами фізкультурної діяльності, уміє здійснювати пошук, аналіз і оцінку інформації, зокрема за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, необхідної для постановки і вирішення професійних завдань, професійного та особистісного розвитку.
- Уміє розробляти навчально-методичні матеріали (робочі програми, навчально-тематичні плани) на основі освітнього стандарту і типових програм з урахуванням виду освітньої установи, особливостей класу / групи та окремих учнів.
Національна кредитна мобільність:
На основі двосторонніх договорів між Уманським національним університетом та закладами вищої освіти України. Можливість переведення здобувачів вищої освіти іншого навчального закладу вищої освіти України за спорідненою спеціальністю.
Міжнародна кредитна мобільність:
На основі двосторонніх договорів між Уманським національним університетом та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів.
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти:
На основі договорів (угод) між Уманським національним університетом та закладами вищої освіти іноземних країн, можливе навчання іноземних здобувачів вищої освіти після вивчення курсу української мови.